«جنسی که سفارش میدهیم و جنسی که تحویل میگیریم» این شوخی رایج کاربران ایرانی در فضای مجازی است. شوخیهایی که در انتقاد به فتوشاپ عکسهای تبلیغاتی راه افتاده است.
به گزارش ایسنا، رومه شهروند نوشت: عکسهای فتوشاپی در گاههای آنلاین دردسرساز شده است. حالا درست در آستانه نوروز و های شب عید تعداد زیادی از مخاطبان میگویند که گرفتار عکسهای فتوشاپی و زیبای گاههای آنلاین شدهاند و وقتی با اصل کالا مواجه میشوند، کیفیت و ظاهر جنس با عکسهای آن زمین تا آسمان فرق دارد.
آنها میگویند پس دادن کالا به گاههای آنلاین هم دردسرهای خودش را دارد و آنها زیر بار پس گرفتن جنس نمیروند یا اینکه هزینههای مختلفی مانند ایاب و ذهاب، انبارداری و کسر مبلغ در ازای پس گرفتن کالا و … به مشتریان تحمیل میکنند.
سه بعدی که سه بعدی نبود!
«جنسی که سفارش میدهیم و جنسی که تحویل میگیریم» این شوخی رایج کاربران ایرانی در فضای مجازی است. شوخیهایی که در انتقاد به فتوشاپ عکسهای تبلیغاتی راه افتاده است. حالا اما شوخیها از عکسهای فتوشاپی بستههای پر و پیمان چیپس و بستنی عروسکی و کیکهای شکلاتی پرمغز و محتوا گذشته است و گاههای آنلاین با عکسهای تبلیغاتی فتوشاپی گرفتاری تازهای درست کردهاند.
این روزها شرایط به شکلی شده که مردم وقت سر خاراندن ندارند. شاید برای همین است که بسیاری های مجازی را جایگزین های حضوری کردهاند و از این طریق هم در وقتشان صرفهجویی میکنند. البته در بین گاههای مجازی کم نیستند آنهایی که با دوز و کلک اجناس خود را به برسانند.
یکی از مخاطبان «شهروند» به نام مبینا. الف میگوید: «در آستانه نوروز یک فرش مثلاً مدرن برای خانهمان سفارش دادم. فرش بسیار زیبا و چشمنواز بود و منظرهای سه بعدی را کف خانه تداعی میکرد. وقتی فرشی را که با قیمت ٣ میلیون تومان از یک گاه آنلاین سفارش داده بودم، به خانه آوردند در جا بهتم زد؛ چرا که کالا هیچ شباهتی با عکس آن نداشت و اصلاً حالت سه بعدی را تداعی نمیکرد.»
او ادامه میدهد: «با اعتراض من قرار شد گاه فرش را پس بگیرد، ولی پولی که هنگام واریز به کارتم و البته با تأخیر یک هفتهای برگرداندند تنها ٢ میلیون و ٨٠٠هزار تومان بود، زیرا گاه مبلغی را با عنوان وجه کسر کالا در صورت برگشت برای خود قائل شده بود.»
سایز کالا غیر واقعی بود
مخاطب دیگری برای «شهروند» نوشته است که گاههای آنلاین بهویژه اینستاگرامیها و تلگرامیها مانتوها و لباسهایشان را تن مانکنهای زیبا کردهاند و البته رنگ و کیفیت پوشاک را با فتوشاپ دستکاری کردهاند. او نوشته است یک مانتو با قیمت ٦٠٠ هزار تومان از گاه آنلاین سفارش دادم که با طرحهای سنتی و به گفته مالکان گاه دستدوز تهیه شده بود، اما وقتی مانتو را آوردند هم جنس آن پلاستیک بود و رنگ کاربنی آن بسیار بدرنگتر از عکس بود و هم نحوه دوخت و دوز ظریف عکس بسیار بد و زمخت بود.
او تأکید میکند برای برگرداندن مانتو تلاش زیادی کردم و درنهایت ٩٠هزار تومان بهعنوان پول پیک رفت و برگشت از مبلغ مانتو کم شد.
مخاطب دیگری در تماس تلفنی به «شهروند» اعلام کرد که یک مخلوطکن را برای آشپزخانهام سفارش دادم و عکس آن در تصویر بسیار کوچک و کم جا بود. او میگوید مخلوطکن را به دلیل فضای کمی که اشغال میکرد اری کردم، اما وقتی مخلوطکن رسید با یک جعبه بسیار بزرگ مواجه شدم و نتوانستم آن را در قفسه آشپزخانهام جا بدهم. او ادامه میدهد: «نده ٥٠ هزار تومان بهعنوان حق انبارداری به قیمت مخلوطکن اضافه کرد و پیک آن شرکت مبلغ را در هنگام تحویل کالا و بدون اعلام قبلی گرفت، اما شرکت زیر بار پس دادن آن مبلغ نرفت و گفت که کالا را به دلیل سفارش مشتری دیگر پس گرفته است وگرنه اصولاً جنسی را پس نمیگیرند.»
تخلفات گاهها قابل پیگیری است
«کالای فروخته شده پس گرفته نمیشود» فقط یک ادعاست و رضا فاضلی، رئیس اتاق اصناف ایران به «شهروند» میگوید که مطابق قوانین صنفی هیچ ندهای نمیتواند این ادعا را داشته باشد و موضوع توسط مشتریان قابل شکایت و پیگیری است و البته رضا الفت نسب، رئیس اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی هم در زمینه عکسهای فتوشاپی تبلیغات کالا به «شهروند» میگوید: «برای سفارش کالاهای اینترنتی باید اصالت سایت و گاه آنلاین را در نظر داشت. زیرا اگر گاه و سایت، مجوزهای لازم مانند نماد اعتماد الکترونیک را نداشته باشد یا مربوط به گاههای صاحب هویت در بازار غیرآنلاین نباشد، به سختی میتوان پیگیر حق و حقوق مشتری شد.»
او ادامه میدهد: «با این وجود، زمانی که جنس دریافتی با جنس نمایش داده شده در سایت مطابقت نداشته باشد و در صورتی که از جنس مربوطه استفاده نشود، گاههای الکترونیک موظف هستند تا ٧ روز جنس فروخته شده را پس بگیرند.»
او در ادامه توضیح میدهد: «در صورتی که گاه مورد نظر از پس گرفتن جنس مورد نظر امتناع کند این موضوع قابلیت پیگیری دارد و مشتریان میتوانند از طریق سایت کسب و کارهای اینترنتی شکایتشان را مطرح کنند و در بازه زمانی یک هفتهای به این موضوع رسیدگی میشود.»
الفت نسب با اشاره به اینکه چنین مقولهای باعث کاهش سهم بازار میشود در این زمینه ادامه داد: «معمولا کسانی که کسب و کارهای رسمی دارند دست به چنین اقدامی نمیزنند، چرا که به دنبال افزایش سهم بازار هستند و چنین اقدامی باعث بازخوردهای منفی به دنبال دارد. البته لازم به ذکر است چنین یهایی در شبکههای اجتماعی بسیار دیده شده است که قابل اغماض نیست، دلیل این امر آن است که قابلیت پیگیری در شبکههای اجتماعی وجود ندارد. البته در برخی از موارد هم دیده شده که کسب و کارهای رسمی دست به چنین اقدامی میزنند که بهتر است بگوییم سهم بازار برایشان مهم نیست.»
صاحبان آگهی بانی دستکاری کردن عکس
عکاسی تبلیغاتی در ایران استانداردهای ویژه ندارد. این موضوع را عکاسان ایرانی میگویند و توضیح میدهند تبلیغات و مقوله عکاسی تبلیغاتی در ایران بسیار ابتدایی است و آنقدر برای صنایع و صاحبان کسب و کار جا نیفتاده است که استانداردهای خاصی برای آن تعریف و رعایت شود وگرنه دستکاری عکسهای تبلیغاتی به شرطی که موجب کج فهمی و اشتباه مشتریان شود، تخلف است و مطابق با قوانین صنفی حق شکایت را برای مشتریان ایجاد میکند.
رضا سمیاری، یکی از عکاسان تبلیغاتی در این زمینه به «شهروند» میگوید: «در عکاسی تبلیغاتی جهان، بیش از ٥٠ آیتم در نظر گرفته و به کارگیری میشود.» سمیاری با اشاره به مراحلی که برای عکاسی تبلیغاتی باید پشت سر گذاشته شود، توضیح میدهد: «تفاوت رنگ بین محیط عکاسی شده و واقعیت بین ١٠-٥درصد است که میتوان با تجربه و استفاده از ابزار و منابع نورپردازی دقیق آن را کاهش داد، اما تفاوتهای بیشتر در فرم و مدل عکاسی با تنظیمات و فتوشاپ اتفاق میافتد که معمولاً یا توسط عکاسان ناآگاه به مقوله عکس تبلیغاتی انجام میشود یا کارفرمایان از عکاسان عکسهای فانتزی و غیر واقعی میخواهند که هر دو این مسائل باید در عکاسی تبلیغاتی ایران حلوفصل شود.»
جدیدترین روشهای کسب درآمد در منزل تبلیغاتی ,کالا ,عکسهای ,گاه ,آنلاین ,سفارش ,گاههای آنلاین ,عکاسی تبلیغاتی ,ادامه میدهد ,عکسهای فتوشاپی ,«شهروند» میگوید ,? منبع
جدیدترین روشهای کسب درآمد در منزل تبلیغاتی ,کالا ,عکسهای ,گاه ,آنلاین ,سفارش ,گاههای آنلاین ,عکاسی تبلیغاتی ,ادامه میدهد ,عکسهای فتوشاپی ,«شهروند» میگوید ,? منبع
درباره این سایت